اشتراک گذاری

علت شیرین شدن رب خانگی چیست؟

شیرین شدن رب خانگی طعم و کیفیت غذا را تحت تاثیر قرار می دهد. از سوی دیگر این مسئله موجب سرعت بخشیدن به فرآیند کپک زدن فرآورده غذایی می شود.‌ در چنین شرایطی بعضی از افراد به تصور این که مابقی رب سالم است، بخش کپک زده آن را جدا می‌ کنند. غافل از این که ریشه‌ های کپک نه تنها در بخش‌ های فوقانی وجود دارند، بلکه به اعماق مواد نیز نفوذ می‌ کنند. در این حالت مصرف رب ناسالم منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و حتی بیماری ‌های خطرناکی نظیر سرطان می شود.

در صورت شیرین شدن رب گوجه خانگی می ‌توانید به آن مقداری سرکه یا آبلیمو بیفزایید تا طعم ترش خود را به دست آورد. از آنجا که بسیاری از افراد دلیل تغییر طعم و مزه رب را نمی‌ دانند، در ادامه مفصلاً به این موضوع خواهیم پرداخت.

علت شیرین شدن رب خانگی چیست؟

برای دریافت 👈 آموزش تخصصی آشپزی در تهران 👉با ما تماس بگیرید.

چه دلایلی باعث شیرین شدن رب خانگی می‌ شوند؟

با توجه به سالم بودن رب خانگی بسیاری از بانوان ترجیح می‌ دهند این چاشنی را در منزل خود تهیه نمایند. البته شیرین شدن رب خانگی چالشی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. دلایل مختلفی در این مسئله نقش دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

استفاده از گوجه فرنگی‌ های کال و نارس

یکی از عواملی که باعث مزه شیرین رب خانگی می‌ شود، نامناسب بودن گوجه فرنگی ‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌ دهید. گوجه ‌های نارس و کال دارای مقادیر بالایی قند طبیعی هستند. بنابراین دور از انتظار نیست که رب تهیه شده از این میوه ‌ها طعم ناخوشایندی داشته باشد.

به همین دلیل توصیه می‌ شود هنگام خرید حتماً گوجه ها را به دقت بو ‌کنید و مطمئن شوید که کاملاً رسیده هستند. لازم به ذکر است گوجه فرنگی های رسیده رنگ قرمز، طعم مطلوب و مزه گس ملایمی دارند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، عدم استفاده از گوجه‌ های گندیده است. زیرا در صورتی که میوه‌ ها ناسالم باشند، باعث ترشیدگی و تلخ شدن رب می ‌شوند.

پیشنهاد ویژه برای شما : 👈 پک پذیرایی میان وعده  👉

نامناسب بودن رقم گوجه فرنگی

ممکن است شیرین شدن رب خانگی به رقم گوجه فرنگی ربط داشته باشد. بعضی از واریته های محصولات کشاورزی به طور طبیعی دارای مقادیر بیشتری قند هستند. بنابراین اگر گوجه‌ ها از ارقامی با قند بالا انتخاب شده باشند، طعم فرآورده غذایی شیرین خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکل می ‌توانید هنگام تهیه رب خانگی از چند رقم مختلف گوجه فرنگی استفاده کنید. همچنین بهتر است جهت متعادل شدن طعم چاشنی مقداری سرکه یا آبلیمو به آن بیفزایید.

استفاده نکردن از نمک

نکته مهمی که اغلب خانم ‌ها نسبت به آن بی ‌توجه هستند، استفاده از نمک هنگام طبخ رب است. نمک تاثیر بسزایی در بهبود طعم و مزه چاشنی تهیه شده دارد. لذا حتما به ازای هر کیلو گوجه فرنگی بسته به ذائقه خود حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه نمایید. همچنین بهتر است نمک را در مراحل پایانی پخت به رب خانگی بیفزایید تا طعم دلپذیری پیدا کند.

پخت ناکافی

از جمله دلایلی که به شیرین شدن رب خانگی می‌ انجامد، ناکافی بودن فرآیند پخت است. چنانچه گوجه فرنگی‌ ها به اندازه کافی روی شعله قرار نگیرند، قند موجود در میوه‌ ها به صورت تجزیه نشده باقی می‌ ماند. به همین دلیل حتماً باید رب را تا زمانی که کاملاً سفت و غلیظ شود، روی حرارت قرار دهید. همچنین مواد را با ملایمت به هم بزنید تا ته نگیرد. توجه داشته باشید دمای مناسب برای پخت گوجه فرنگی بین ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد است. لذا برای این که مطمئن شوید میوه ‌ها به طور کامل پخته شده‌ اند، از دماسنج آشپزی استفاده کنید.

اضافه کردن شکر

بعضی از افراد برای این که رب خانگی غلظت بیشتری پیدا کند، مقداری شکر به آن می‌ افزایند. البته چنین کاری باعث تغییر طعم چاشنی مورد نظر می‌ شود. به جای افزودن شکر و سایر شیرین کننده‌ ها می توانید مدت زمان پخت گوجه ‌ها را افزایش دهید تا به غلظت مطلوب برسند.

نگهداری در شرایط نامناسب

یکی دیگر از عواملی که موجب شیرین شدن رب خانگی می‌ شود، نگهداری آن در محیط نامناسب است. برای مثال ممکن است مواد را در یک محیط گرم و مرطوب قرار داده باشید. نگهداری ظروف حاوی رب در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیز باعث تغییر رنگ آن می ‌شود.

برای این که رب گوجه فرنگی کیفیت خود را حفظ کند و طعم مطبوعی داشته باشد، باید در ظروف شیشه‌ ای یا پلاستیکی ریخته شود. همچنین فراموش نکنید که درب ظروف را حتماً ببندید و در یخچال نگهداری نمایید.

فاسد شدن رب خانگی

احتمال دارد طعم شیرین رب گوجه فرنگی به خاطر فساد آن باشد. به همین دلیل اگر شک دارید میوه های پخته شده فاسد هستند، بهتر است از مصرف آن بپرهیزید.

چگونه از شیرین شدن رب گوجه خانگی پیشگیری کنید؟

تهیه رب در منزل نه تنها کاری دشوار و وقت گیر است، بلکه قلق ‌های خاص خود را دارد. مثلا جهت پیشگیری از شیرین شدن رب خانگی لازم است به نکات زیر توجه ویژه ‌ای داشته باشید:

قرار دادن گوجه‌ ها در زیر نور خورشید

یکی از اصولی که ممکن است از آن غفلت کرده باشید، قرار دادن گوجه فرنگی ‌ها در زیر نور آفتاب است. برای این که رب خانگی کیفیت مطلوبی داشته باشد، ضروری است میوه ‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن ها را به مدت یک هفته زیر نور خورشید بگذارید. این کار باعث می ‌شود گوجه‌ ها طعم ترشی و‌مطبوعی پیدا کنند. علاوه بر آن جدا کردن پوست میوه‌ ها به کاری راحت و بی دردسر تبدیل می ‌شود.

افزودن نمک

برای جلوگیری از شیرین شدن رب گوجه خانگی استفاده از نمک را فراموش نکنید. ریختن نمک در رب نه تنها مانع کپک زدن آن می ‌شود، بلکه کمک می‌ کند تا چاشنی مورد نظر طعم مناسبی داشته باشد.

توجه به زمان پخت

پخت ناقص گوجه فرنگی باعث می ‌شود، فرآورده غذایی نهایی طعم نامطبوعی پیدا کند و تلخ یا شیرین شود. از این رو برای پیشگیری از شیرین شدن رب خانگی حتماً باید زمان کافی به پخت میوه ‌ها اختصاص دهید. البته برای این که مواد ته نگیرند باید دائماً گوجه ‌های له شده را هنگام پخت هم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *