اشتراک گذاری

آموزش تهیه لیمو عمانی خانگی

تهیه لیمو عمانی خانگی نه تنها هزینه کمتری را به شما تحمیل می ‌کند، بلکه می ‌توانید از بابت ارگانیک بودن مواد نیز مطمئن شوید. لیمو عمانی همان لیموترش شیرازی خشک شده است که جایگاه خاصی در آشپزخانه‌ های ایرانی دارد. این چاشنی قدیمی پوستی دارای سخت و نازک بوده و گوشت آن ترد و خشک است.

لیمو عمانی برای طعم دادن به انواع غذاها و خورشت ‌های ایرانی استفاده می ‌شود. علاوه بر آن این ماده را برای مزه‌ دار کردن به چای یا دمنوش نیز می‌ افزایند. برای آموختن طرز تهیه و خشک کردن لیمو عمانی در منزل کافی است با آموزش رایگان آشپزی شادی کوک همراه شوید.

آموزش تهیه لیمو عمانی خانگی

مراحل تهیه لیمو عمانی خانگی

لیمو عمانی یکی از ادویه ‌های پرطرفدار عربی و آسیایی است که در انواع غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. شما می توانید این چاشنی محبوب را به راحتی در منزل خود تهیه کنید. برای تهیه لیمو عمانی خانگی و با کیفیت باید مطابق مراحل زیر پیش بروید:

آماده سازی مواد لازم

در صورتی که بخواهید لیموترش شیرازی را در منزل خود خشک کنید، نخست باید مواد زیر را آماده نمایید:

  • لیموترش: ۴ کیلوگرم
  • سرکه: یک لیوان
  • نمک: به میزان لازم
  • آب جوش: به میزان لازم

هنگام خریداری لیموترش شیرازی میوه‌ هایی را برگزینید که پوستی شفاف، سالم و درخشان داشته باشند. چنانچه مشاهده کردید لیموها پوست کلفت و اسفنجی دارند یا لکه ‌دار هستند، از خریداری آن ها اجتناب نمایید. توجه به سایز نکته دیگری است که هنگام انتخاب میوه باید مد نظر قرار دهید. برای تهیه لیمو عمانی در منزل بهتر است به سراغ میوه ‌هایی با سایز بزرگ بروید.

شستن لیموترش شیرازی

پس از خریداری لیموهای تازه باید میوه‌ ها را به دقت بشویید. به گونه‌ ای که پوست آن ها کاملاً تمیز و عاری از هرگونه آلودگی شود.

نمک زدن به لیموها

در ادامه روند تهیه لیمو عمانی خانگی لازم است مقداری نمک روی میوه ها بپاشید. سپس اجازه دهید تا یک روز در همین حالت باقی بمانند تا نمک کاملاً به خورد آن ها برود. این کار باعث خوش طعم شدن لیموترش و کاهش تلخی پوست میوه می ‌شود. دقت در انتخاب حجم نمک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید به اندازه‌ ای از نمک استفاده کنید که نه خیلی کم باشد و نه باعث شوری میوه‌ ها شود.

شستن لیموها

پس از این که یک روز از نمک زدن سپری شد، لیموها را بشویید. با این کار نمک اضافی باقیمانده روی پوست میوه از بین می ‌رود.

قرار دادن لیموترش ها در آب جوش حاوی سرکه

در گام بعدی مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید و آن را روی شعله بگذارید. منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید، سپس یک لیوان سرکه به آب در حال جوش بیفزایید. حالا لیموترش ‌ها را داخل آب جوش بریزید. حجم آب داخل قابلمه باید به اندازه ای باشد که کاملاً روی میوه‌ ها را بپوشاند.

یکی از نکات مهم در تهیه لیمو عمانی خانگی این است که اجازه دهید میوه ها حدود یک دقیقه در داخل آب جوش باقی بمانند. این کار باعث می ‌شود پوست لیموترش شیرازی نرم ‌تر شده و فرآیند خشک شدن آن تسریع شود. توجه داشته باشید که بلافاصله پس از سپری شدن یک دقیقه حتماً باید لیموها را از قابلمه خارج کنید. زیرا ماندن بیش از حد میوه ها روی شعله باعث تغییر رنگ و چروک شدن پوست آن ها می‌ شود.

سوراخ کردن لیموها با خلال دندان

اکنون باید لیموها از آب جوش بیرون بیاورید، سپس روی آن ها را با استفاده از خلال دندان سوراخ کنید. بهتر است تعداد سوراخ‌ ها روی هر میوه بین ۳ تا ۴ عدد باشد. با این کار هوا به بخش‌ های داخلی لیموترش شیرازی می ‌رسد و با سرعت بیشتری خشک می ‌شود. البته بسیار مهم است که سوراخ ‌های ایجاد شده خیلی بزرگ نباشند، چون آب میوه به طور کامل خارج می ‌شود.

قرار دادن لیمو عمانی زیر نور آفتاب

مرحله بعدی از تهیه لیمو عمانی خانگی این است که میوه‌ ها را برای خشک شدن زیر تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. به این منظور می ‌توانید از پارچه، سبد یا سینی استفاده کنید. البته بهتر است طی چند روز اول لیموترش‌ ها را در سبد بچینید تا هوا به طور کامل در اطراف آن ها جریان داشته باشد.

یکی از چالش ‌های قرار دادن لیمو عمانی در محیط بیرون و زیر نور خورشید نشستن گرد و غبار روی مواد است. برای جلوگیری از این مسئله می ‌توانید میوه ها را حداقل به مدت ۱۰ روز زیر نور آفتاب بگذارید. سپس آن ها را به فضای داخل خانه انتقال دهید تا مراحل خشک شدن تکمیل شود. ناگفته نماند که خشک شدن لیموترش شیرازی ممکن است حدود یک ماه به طول بیانجامد.

بسته ‌بندی لیمو عمانی

آخرین مرحله از تهیه لیمو عمانی خانگی بسته‌ بندی و نگهداری صحیح از میوه ‌های خشک شده است. شما باید لیموترش ‌ها را در ظروف درب بسته بریزید، سپس در یک محل خشک و خنک نگهداری نمایید. این کار باعث می ‌شود مواد عطر و طعم طبیعی خود را حفظ کنند. ناگفته نماند محل نگهداری لیمو عمانی باید به دور از تابش مستقیم نور باشد.

نحوه تهیه لیمو ورقه ‌ای در منزل

یکی از روش ‌های تهیه لیمو عمانی در منزل این است که میوه‌ های تازه را به شکل ورقه ‌ای برش بزنید و خشک کنید. می‌ توانید از پرک‌ های لیمو به عنوان چاشنی برای مزه ‌دار کردن انواع خوراک ‌ها و نوشیدنی ها استفاده نمایید. سه روش اصلی برای خشک کردن لیمو به صورت ورقه ای وجود دارد که در زیر به هر سه مورد اشاره خواهیم کرد:

خشک کردن با بخاری یا نور خورشید

یکی از بهترین روش‌ ها برای تهیه لیمو عمانی خانگی پرک شده این است که میوه ‌ها را با استفاده از بخاری خشک کنید. البته به این منظور می توانید از نور خورشید نیز استفاده نمایید. پس از تهیه مواد اولیه از بازار لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • لیموترش ها را بشویید و اجازه دهید که حدود ۲۴ ساعت در آب باقی بمانند. فراموش نکنید که چند مرتبه آب را عوض کنید تا تلخی پوست میوه ‌ها گرفته شود.
  • لیموها را از آب خارج کنید و به شکل ورقه‌ های نازک برش بزنید، سپس هسته آن ها را بیرون بیاورید.
  • اسلایس های میوه را روی یک سینی استیل بچینید و زیر نور آفتاب بگذارید. در فصول سرد سال می ‌توانید سینی را کنار بخاری قرار دهید تا لیموترش ها کاملا خشک شوند.

خشک کردن با استفاده از فر

در صورت تمایل این امکان را دارید که لیموترش شیرازی را با استفاده از فر خشک نمایید.‌ برای این کار میوه‌ های با کیفیت را خریداری کرده، سپس برای تهیه لیمو عمانی خانگی روند زیر را دنبال کنید:

  • میوه‌ ها را به خوبی بشویید، سپس اجازه دهید که حدود ۲۴ ساعت در آب باقی بمانند. مانند روش قبلی چند بار آب را عوض کنید تا طعم تلخ پوست میوه‌ ها گرفته شود.
  • فر را روشن کنید و آن را روی پایین ‌ترین درجه حرارت تنظیم نمایید.
  • روی سینی فر را با کاغذ مخصوص بپوشانید، سپس لیموترش‌ ها را از آب خارج کرده و روی سینی بچینید.
  • اجازه دهید میوه‌ ها حدود ۴ ساعت داخل فر بمانند. البته در هر ساعت یک مرتبه لیموها را جابجا کنید تا حرارت به تمام قسمت ‌های آن ها برسد.
  • حالا باید فر را خاموش نمایید، اما به مدت ۲۴ ساعت سینی حاوی برش‌ های لیمو را در دستگاه نگه دارید.
  • پس از سپری شدن یک شبانه روز اسلایس های لیموترش را از فر خارج کرده و درون ظروف درب ‌دار بریزید.

خشک کردن لیمو عمانی با دستگاه‌ های صنعتی

روش پرطرفدار دیگر برای تهیه لیمو عمانی خانگی خشک کردن با دستگاه ‌های صنعتی است. دستگاه‌ های خشک کن آب میوه را حذف می ‌کنند، بنابراین ضمن پیشگیری از فساد آن باعث دوام و ماندگاری بیشتر محصول می‌ شوند. مراحل خشک کردن لیمو عمانی با دستگاه خشک کن به صورت زیر است:

  • لیموترش ‌های شیرازی را بشویید و به مدت یک شبانه روز در آب قرار دهید. طی این مدت چند بار آب را عوض کنید تا تلخی پوست میوه ‌ها گرفته شود.
  • لیموها را از آب خارج نمایید و به صورت ورقه ‌ای برش بزنید.
  • اسلایس های میوه را روی دستگاه خشک کن بچینید، سپس دستگاه را روی حرارت ۱۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید.
  • اجازه دهید تا لیموهای پرک شده حدود ۱۰ ساعت در دستگاه بمانند تا کاملا خشک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *