اشتراک گذاری

آموزش غذا با نخود

نخود یکی از حبوبات پرمصرف در جهان به شمار می آید. این محصول از دیرباز در کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه کشت شده و به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو تنوع غذا با نخود بسیار زیاد است.نخود دارای مقادیر زیادی از فیبر، کربوهیدرات و پروتئین می باشد. 

به همین جهت نیز استفاده از آن فواید بسیاری برای سلامت انسان ها دارد و در رژیم غذایی افرادی که به سلامت خود اهمیت زیادی می دهند از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ اما متاسفانه به دلیل عدم آشنایی افراد با غذاهایی که با این محصول پخته می شود، آشپزی با نخود در سال های اخیر در کشورمان، محدود شده و در حال حذف از سبد غذایی ساکنین کشورمان می باشد. با توجه به این مسائل در این مقاله قصد داریم چند مورد از غذاهایی که می توان با نخود تهیه کرد را معرفی کرده و دستور تهیه آنها را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

نخود به عنوان منبعی از مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، ویتامین B6 و … شناخته می شود. به همین جهت نیز تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی انسان ها، کاهش وزن آنها، متعادل سازی سطح قند خون، جلوگیری از ابتلای افراد به سرطان و در کل، تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.به همین سبب نیز آشپزان حرفه ای دنیا با استفاده از آن، انواعی از دستور پخت غذا با نخود را اختراع کرده و تنوع غذاهای تهیه شده با این محصول را روز به روز افزایش می دهند.

غذا با نخود

آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهای اصیل ایرانی است. این غذا به راحتی تهیه شده و طعم و بویی فوق العاده دارد. به همین جهت نیز برای آن دسته از افرادی که به آشپزی با نخود علاقه دارند می تواند بهترین گزینه باشد. برای تهیه این غذا به موادی چون گوشت آبگوشتی، نخود، گوجه فرنگی، لوبیا سفید، سیب زمینی، سیر، پیاز، رب و ادویه هایی مانند فلفل سیاه و نمک نیاز دارید.

به منظور پخت این غذا با نخود باید لوبیا و نخودها را از شب قبل خیس کنید. دو بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ این حبوبات گرفته شود. صبح، پس از شستن گوشت ها و آبکشی کردن نخود و لوبیاها، آنها را با هم در قابلمه ای ریخته و پیاز و آب به مقدار کافی به آن اضافه کنید. این مواد را روی اجاق گذاشته و با حرارت ملایم بپزید.

پس از مدتی، گوجه فرنگی های پوست گرفته شده را به مواد اضافه کنید. بعد از دو ساعت، سیب زمینی را شسته و در قابلمه بریزید. برای لعاب بهتر آبگوشت لازم است تا مقداری از چربی آن را برداشته و با پیاز پخته شده، له کنید. حال آن را به آبگوشت اضافه نمایید. در آخر نیز رب و ادویه ها را اضافه کرده و بگذارید تا آبگوشت حسابی جا بیافتد.

آبگوشت

خورش کادالا

اگر به دنبال تجربه متفاوت در آشپزی با نخود هستید، پخت خورش کادالای به همراه نارگیل، کلم پیچ و فلفل را به شما پیشنهاد می دهیم. برای تهیه این غذا به دانه خردل، کلم پیچ، فلفل، نخود، زنجبیل، شیر نارگیل، برگ گشنیز، ادویه هایی مانند زردچوبه، زیره، نمک و گوجه فرنگی، برگ کاری، برنج و نان نیاز است.

روغن را داغ کرده و دانه های خردل را در آن بریزید. زمانی که دانه ها شروع به داغ شدن کردند برگ کاری و پیاز را به آن اضافه کنید. گوجه فرنگی را نیز به این ترکیب اضافه نموده و تفت دهید. حال نوبت به زنجبیل، نخود و فلفل قرمز می رسد. این مواد را به ترتیب اضافه کرده و سرخ کنید.

ادویه ها را با هم مخلوط کرده و به همراه کلم پیچ به مواد اضافه نمایید. بعد از چند ثانیه، شیر نارگیل و آب را هم اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا همه مواد روی حرارت ملایم به خورد هم بروند. حال می توانید این غذا با نخود را به همراه برنج یا نان، سرو کنید.

خورش کادالا

بیشتر بیاموزید : حمص عربی بینظیر

فلافل

فلافل جزو محبوب ترین غذاهایی است که در لیست آشپزی با نخود قرار دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا عبارتند از: آرد نخودچی، نخود، سیر، تخم گشنیز، جعفری، پیاز، روغن، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز , پودر انبه و زیره.

نخودها را یک یا دو روز قبل بخیسانید. آب آن را برای چند بار تعویض کنید تا نفخ نخودها گرفته شود. سیر و پیازها را پوست بگیرید و پس از آبکش کردن نخودها، آنها را با هم در چرخ گوشت بریزید. پس از چرخ شدن مواد، آنها را در کاسه ای بزرگ بریزید و سپس جعفری شسته و ساطوری شده را به آن اضافه کنید. بر روی این مواد، تخم مرغ را شکسته و مواد را هم بزنید. آرد نخودچی را هم به تدریج به مایع اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید. در آخر نیز ادویه ها را متناسب با ذائقه خود اضافه نمایید.

طبق آنچه در دستور پخت غذا با نخود آمده است برای قالب زدن فلافل باید از قالب های مخصوص استفاده کرده و مواد را در روغن داغ که در قابلمه و یا ماهیتابه ای گود، داغ شده است بریزید. فلافل ها را سرخ کنید و به همراه خیار شور، سس انبه و گوجه فرنگی به همراه نان، سرو نمایید.

فلافل

سوپ نخود

اگر از علاقه مندان به آشپزی با نخود هستید و می خواهید تجربه ای جدید در آشپزی به دست آورید توصیه می شود سوپ نخود را امتحان نمایید. این سوپ به عنوان یک پیش غذای عالی می تواند رونق بخش مجالس و مهمانی هایتان باشد. برای تهیه این غذا به پیاز، سیر و کرفس، هویج، آب مرغ، نخود، نمک و فلفل سیاه و زعفران، شیر و خامه نیاز دارید.

پیاز را در مقداری کره تفت میدهیم و بهه آن هویج و کرفس و سیر را اضافه میکنیم و کمی تفت میدهیم.سپس نخود و آب مرغ و ادویه هارا افزوده و زمان میدهیم تا بپزد.داخل غذاساز سوپ را پوره میکنیم و مخدد به قابلمه برمیگردانیم و به آن خامه رقیق شده باشیر و زعفران دم کرده را اضافه میکنیم و بعد از چند دقیقه از روی حرارت برمیداریم.

نخود پلو

برای تهیه نخود پلو باید نخود، مرغ، برنج، نمک، کره و روغن را آماده کنید. به منظور تهیه این غذا با نخود باید نخودها را از شب قبل خیس کنید و یا از نخود کنسروی استفاده نمایید. برنج را نیز شسته و خیس کنید.

روغن یا کره را در قابلمه ای داغ کنید. سپس برنج آبکش شده را به قابلمه اضافه نموده و چند پیمانه آب به آن اضافه کنید. استفاده از ترکیب آب مرغ و آب خالی در این مرحله می تواند برنج را خوش طعم تر کند. بعد از به جوش آمدن آب برنج باید نخودهای پخته شده را به برنج اضافه نمایید. حال درب قابلمه را گذاشته و از دم کنی استفاده نمایید. 

بعد از 45 دقیقه، برنج شما آماده است. برای تهیه مرغ این غذا نیز باید مرغ را بپزید. توجه کنید که چند دقیقه قبل از برداشتن مرغ از روی حرارت، به آب آن، فلفل و نمک اضافه کنید. مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و مطابق دستور پخت غذا با نخود، این ترکیب را بر روی پلو آماده برای سرو بریزید.

نخود پلو با مرغ

سالاد نخود و پیاز

سالاد نخود و پیاز که با نام پانزانلا شناخته می شود از سالادهای معروف ایتالیایی می باشد. مواد لازم برای تهیه این سالاد:نخود، گوجه گیلاسی، پیاز قرمز، خیار حلقه شده، برگ ریحان، نان تست شده و پنیر فتا اجزای اصلی این سالاد هستند. برای تهیه سس این غذا با نخود به سرکه قرمز، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه نیاز دارید.

برای تهیه این سالاد جذاب باید همه مواد را باهم مخلوط کرده و در آخر سس را به آن اضافه کنید

سالاد نخود و پیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *