اشتراک گذاری

راه های تشخیص خراب شدن آبلیمو

تشخیص خراب شدن آبلیمو نقش موثری در پیشگیری از بروز اتفاقات ناگوار ناشی از مصرف مواد غذایی فاسد دارد. آبلیمو یکی از چاشنی‌ های خوش طعمی است که در انواع غذاها و سالادهای ایرانی مورد استفاده می‌ گیرد. آب لیموترش برای ماریناد کردن (ترد کردن گوشت) و همچنین جهت طعم دادن به نوشیدنی‌ ها نیز کاربرد دارد.

بسیاری از افراد به غلط تصور می ‌کنند که اسیدیته بالای موجود در آب لیمو‌ترش از فساد آن جلوگیری می ‌نماید. در حالی که اگر این چاشنی را در یخچال نگهداری نکنید، به سرعت خراب می‌ شود. برای تشخیص خرابی آبلیمو کافی است فاکتورهایی مانند رنگ، بو، طعم و حتی ظاهر آن را ارزیابی نمایید. در صورتی که این ماده فاسد شود، بویی شبیه به ترشیدگی پیدا می ‌کند. علاوه بر آن به رنگ زرد تیره در می آید و طعم ترش طبیعی خود را از دست می‌ دهد.

راه های تشخیص خراب شدن آبلیمو

چند ترفند برای تشخیص خراب شدن آبلیمو

آب لیموترش دارای مقادیر قابل توجهی اسید سیتریک است که نوع ماده نگهدارنده طبیعی به شمار می ‌رود. به همین دلیل ممکن است تصور کنید که می ‌توانید آبلیمو را در دمای اتاق نگهداری نمایید. در حالی که قرار دادن این ماده در خارج از یخچال به فساد آن می ‌انجامد. چندین روش مختلف وجود دارند که به شما در تشخیص خراب شدن آبلیمو کمک می ‌کنند. لذا اگر در تاریخ مصرف این ماده غذایی گذشته، بهتر است موارد زیر را بررسی نمایید:

  • ارزیابی رنگ و ظاهر

اولین موردی که باید مورد ارزیابی قرار گیرد، رنگ آبلیمو است. در صورتی که آب لیموترش خراب شده باشد، ظاهر آن تغییر پیدا می کند و به رنگ زرد تیره یا قهوه‌ ای در می ‌آید. در صورت مشاهده کپک و قارچ در اطراف درب بطری نیز بهتر است از مصرف محتویات آن خودداری نمایید.

  • بررسی بو

هنگامی که آب لیموترش فاسد می ‌شود، رایحه متفاوتی پیدا می‌ کند. به همین دلیل در صورت استشمام بوی ترشیدگی حتماً آبلیمو را دور بریزید.

  • تست طعم

آبلیموی تازه طعم ترش و مطبوعی دارد، پس هرگونه تغییر مزه مانند تلخی نشانه افت کیفیت آن است.

نحوه نگهداری صحیح از آبلیمو

توجه داشته باشید که حتماً باید آب لیموترش را در محلی خنک و تاریک نگهداری کنید تا احتمال فساد آن به حداقل برسد. همچنین اگر بطری حاوی آبمیوه رنگ روشنی داشته باشد، به هیچ وجه نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد. چنانچه در اثر غفلت شما بطری مدتی در محیط نامناسب قرار گرفته، حتماً از روش‌ های بالا برای تشخیص خراب شدن آبلیمو استفاده کنید.

می توانید آب لیموترش صنعتی را کابینت های آشپزخانه قرار دهید. البته در صورتی که درب بطری باز شده، بهتر است در یخچال گذاشته شود. اما اگر آبلیموی مورد نظر خانگی باشد، حتماً باید آن را در یخچال نگهداری کنید تا کیفیت و طعم خود را حفظ نماید.

مدت زمان نگهداری آبلیمو خانگی و صنعتی

مدت زمان نگهداری از آب لیموترش بسته به این که خانگی یا صنعتی باشد، متفاوت و به شرح ذیل است:

آبلیموی صنعتی

اگر آبلیموی مورد نظر صنعتی باشد، به دلیل دارا بودن مواد نگهدارنده طول عمر بیشتری دارد. در کارخانجات پس از گرفتن آب لیموترش های تازه، مایع استحصال شده را به غلظت بالایی می‌ رسانند. سپس کنسانتره مرکبات را پیش از انتقال به بطری در درجه حرارت بالا گرم می‌ نمایند. تمام این عوامل دست به دست هم داده و کمک می‌ کند تا آبمیوه صنعتی دیرتر فاسد شود. با این حال اگر به کیفیت آن شک دارید، بهتر است از روش‌ های تشخیص خراب شدن آبلیمو استفاده کنید.

چنانچه درب بطری آبلیموی صنعتی به خوبی محکم شده باشد، می ‌توانید آن را حدود یک سال در محیط خارج از یخچال نگهداری نمایید. اما در صورتی که درب بطری باز شود، تنها حدود ۶ تا ۱۲ ماه در داخل یخچال قابل نگهداری است.

آبلیموی تازه و خانگی

آب لیموترش خانگی ماندگاری بسیار کمتری دارد و تنها به مدت یک روز در دمای اتاق دوام می ‌آورد. حتی بعضی مواقع دیده شده که این ماده ظرف چند ساعت در دمای اتاق خراب می ‌شود و تغییر رنگ می دهد. به همین دلیل حتماً باید پس از گرفتن آب مرکبات آن را داخل بطری بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

دلیل قهوه‌ ای شدن رنگ آبلیمو

قهوه ‌ای شدن رنگ آبلیمو فرآیندی کاملا طبیعی بوده و لزوماً به معنای خرابی آن نیست. این اتفاق معمولا زمانی رخ می ‌دهد که پس از باز کردن درب بطری، آن را در دمای اتاق نگهداری می‌ کنید. توجه داشته باشید که قهوه ‌ای شدن رنگ آب لیموترش هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد. اما اگر احساس می‌ کنید که افزودن این چاشنی به غذا رنگ آن را تغییر می ‌دهد، بهتر است آبلیمو را دور بریزید.

فریز کردن، بهترین روش نگهداری آبلیمو

خب تا اینجای کار با بهترین ترفند‌های تشخیص خراب شدن آبلیمو آشنا شدید. حال ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه می‌ توانید به افزایش عمر مفید این ماده غذایی کمک کنید؟ بهترین روش نگهداری آب لیموترش فریز کردن آن به روشی است که در ادامه توضیح داده می شود. پس از این کار می‌ توانید آب مرکبات را تا ۶ ماه بدون هیچ گونه تغییر در رنگ و طعم نگهداری نمایید.

برای فریز کردن، آب لیموترش تازه را درون قالب های کوچک مخصوص یخ بریزید و در بخش فریزر یخچال قرار دهید. پس از این که آب مرکبات منجمد شد، آن ها را از قالب مورد نظر خارج کنید و داخل کیسه فریزر بگذارید. اکنون می‌ توانید کیسه حاوی قالب‌ های آبلیمو را در بخش فریزر نگهداری کنید و در مواقع مورد نیاز مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *