اشتراک گذاری

خواص آب لبو

در حال حاضر تمام متخصصان تغذیه به خواص آب لبو به عنوان یک نوشیدنی های سالم اشاره می کنند. لبو یا همان چغندر قرمز پخته شده، خوراکی بنفش و شیرین بوده که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن است. آب لبو که در انواع سالادها، سوپ ها و غذاهای دیگر کاربرد دارد، به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. در ادامه بیشتر به فواید آب لبو اشاره خواهیم کرد.

خواص آب لبو

بررسی خواص آب لبو

با توجه به مطالعات انجام شده خواص آب لبو شامل موارد متعددی می شود که در این بخش به آن ها می پردازیم:

آب لبو باعث کمک به لاغری و کاهش وزن می شود

یکی از فواید آب لبو، کمک به کاهش وزن و لاغری است. چرا که شیرینی آن طبیعی بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای شیرین کننده های مصنوعی و رژیم غذایی سرشار از شکر به شمار می رود. مصرف آب لبو علاوه بر جذب بهتر مواد مغذی، با فیبر بالای خود، باعث کاهش وزن می شود.

آب لبو باعث کاهش فشار خون می شود

طی یک پژوهشی که انجام شد، متخصصان دریافتند مصرف آب لبو در طی 4 هفته می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. چرا که در آن نیترات وجود دارد و بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل کرده و باعث باز شدن عروق خونی می شود.

مصرف حدودا 250 میلی لیتر آب لبو در طی روز اثری بهتر از داروهای ضد فشار خون دارد. به این ترتیب برای افرادی که در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند، گزینه بسیار مفیدی بوده و سلامتی آن ها را در دراز مدت تضمین می کند.

برای آموزش آشپزی غذاهای سنتی و مدرن کلیک کنید

آب لبو به پیشگیری از سرطان کمک می کند

از انجا که در آب لبو بتانین وجود دارد، می توان یکی از خواص آب لبو را پیشگیری از سرطان سینه و پروستات به شمار آورد. همچنین در دانشگاه هاردوارد نیز تحقیقی انجام شده که نشان داده مصرف لبو می تواند از سرطان ریه و پوست نیز جلوگیری کند. مصرف همزمان آب لبو با عصاره هویج، باعث کمک به درمان سرطان خون می شود.

آب لبو به پیشگیری از سرطان کمک می کند

آب لبو به رفع ناراحتی های قلبی کمک می کند

نیترات موجود در آب لبو با کاهش فشار خون، خطر بروز بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد. بر اساس یک پژوهش، با مصرف مرتب آب لبو در یک هفته، فشار خون و ریسک بیماری های قلبی کاهش چشمگیری پیدا می کند.

آب لبو باعث بهبود سلامت مغز می شود

آب لبو باعث اکسیژن رسانی به قشر حرکتی اولیه شده و باعث افزایش انعطاف پذیری مغز می شود. از این رو یکی از فواید آب لبو، کمک به بهبود سلامت مغز است. با توجه به نتایج پژوهش های انجام شده، با مصرف آب لبو توسط سالمندان، اتصالات مغزی آن ها به جوان ترها شباهت پیدا کرده است.

آب لبو سطح انرژی بدن را افزایش می دهد

با توجه به اینکه آب لبو باعث بهینه شدن مصرف انرژی در عضلات می شود، افزایش سطح انرژی را می توان به عنوان یکی از خواص آب لبو بیان کرد. نیترات موجود در آب لبو باعث بهبود جریان خون شده و با نشانه گذاری یاخته و هورمون ها به افزایش سطح انرژی بدن منجر می شود.

آب لبو سطح انرژی بدن را افزایش می دهد

آب لبو قند خون را تنظیم می کند

با توجه به پژوهش های صورت گرفته، فیبر موجود در لبو می تواند از افزایش قند خون جلوگیری کرده و برای افراد دیابتی یکی از نوشیدنی های مفید محسوب می شود.

آب لبو به بهبود سلامت جنسی کمک می کند

لبو از زمان های قدیم به عنوان یک خوراکی تقویت کننده قوای جنسی شناخته می شد. لبو حاوی بور بوده که باعث تولید هورمون های جنسی می شود. همچنین بتائین موجود در لبو می تواند به آرامش ذهن کمک کرده و تریپتوفان برای ایجاد احساس شادی موثر است.

آب لبو سرشار از فولات و بتالین است

وجود فولات، فیبر و بتالین فروان در آب لبو، آن را در گروه خوراکی های ضد التهاب قرار داده و از آن به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای درمان التهاب استفاده می کنند. همچنین با توجه به مطالعات اخیر، لبو می تواند از التهاب کلیه ها نیز جلوگیری کند.

آب لبو سرشار از فولات و بتالین است

آب لبو از آلزایمر جلوگیری می کند

یکی از خواص آب لبو که آن را برای افراد خصوصا سالمند مناسسب می کند، پیشگیری از آلزایمر است. آب لبو باعث می شود مغز سالم تر شده و عملکرد شناختی بهتری داشته باشد.

آب لبو به سلامت گوارش کمک می کند

یکی از فواید آب لبو کمک به گوارش و بهبود کیفیت خون است. با توجه به مطالعات انجام شده، آب چغندر سفید به رفع انسداد کبد و طحال کمک کرده و می تواند در درمان بیماری های دستگاه گوارش و خون نیز نقش بسزایی داشته باشد.

رومیان لبو را به منظور درمان یبوست و بیماری های گوارشی استفاده می کردند. چرا که لبو سرشار از فیبر بوده و باعث تحرک روده و سلامت دستگاه گوارشی می شود.

آب لبو از زوال عقل پیشگیری می کند

دیگر خاصیتی که آب لبو دارد، پیشگیری از زوال عقل است. چرا که با افزایش گردش خون در مغز، عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از زوال عقل و مشکلات شناختی جلوگیری می کند.

آب لبو از زوال عقل پیشگیری می کند

آب لبو به سم زدایی از کل بدن کمک می کند

با توجه به آنتی اکسیدان های قدرتمندی که در لبو وجود دارد، یکی از مفیدترین خواص آب لبو را می توان کمک به سم زدایی از بدن و پیشگیری از بیماری ها معرفی کرد. لبو با تقویت سیستم ایمنی بدن، به سلول های بدن کمک می کند تا بتوانند از شر رادیکال های آزاد خلاص شده و تمام سموم را دفع کنند.

آب لبو منجر به تقویت بنیه و عملکرد ورزشکاران می شود

آب لبو با افزایش سطح انرژی بدن، به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک می کند. بدن انسان با تبدیل نیترات موجود در لبو به انرژی، می تواند برای تقویت بنیه ورزشکاران مفید باشد. بر اساس پژوهش های صورت گرفته، آب لبو به دوندگان کمک می کند تا بتوانند با سرعت بیشتر و مدت زمان طولانی تری بدوند.

آب لبو به درمان آرتریت کمک می کند

آرتریت یک بیماری مفصلی بوده که باعث ایجاد درد و ورم در مفاصل می شود. این بیماری به دنبال ساییدگی غضروف بین مفاصل، باعث ایجاد درد و التهاب می شود. با توجه به اینکه آب لبو دارای خواص ضد التهابی است، در تسکین ورم و درد مفاصل نیز بسیار موثر می باشد.

آب لبو به درمان آرتریت کمک می کند

آب لبو باعث التیام یافتن زخم ها و کبودی ها می شود

یکی از خواص آب لبو کمک به التیام سریع زخم ها و کبودی ها با ویتامین C است. با توجه به اینکه لبو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است، می تواند برای بهبود سریع زخم ها و کبودی ها بسیار مفید باشد.

آب لبو باعث کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی می شود

آب لبو منبع عالی از آهن بوده و برای خانم ها که هر ماه دوره قاعدگی دارند، بسیار مناسب است. آهن می تواند با بهتر کردن خلق و خو، به ایجاد تعادل در هورمون هایی از قبیل سروتونین و دوپامین کمک کند. از آنجا که کمبود آهن در بدن باعث خواب نامناسب، بدخلقی و کاهش انرژی بدن می شود، می توانید با مصرف آب لبو آن را جیران کنید.

این مطلب مفید رو از دست نده : خواص آب زرشک

آب لبو به جلوگیری از سکته مغزی کمک می کند

از دیگر فواید آب لبو کمک به کاهش فشار خون بوده که به دنبال آن احتمال بروز سکته های مغزی نیز کاهش می یابد. لبو سرشار از پتاسیم بوده که می تواند رگ های خونی را شل کرده و با کاهش فشار خون، خطر سکته مغزی را نیز کاهش دهد.

آب لبو به جلوگیری از سکته مغزی کمک می کند

آب لبو از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری می کند

سیستم تنفسی انسان یکی از کاربردی ترین بخش های بدن انسان است که باعث داشتن سبک زندگی سالم می شود. آب لبو با داشتن مقادیر فراوانی ویتامین C، از بروز آسم و بیماری های تنفسی جلوگیری می کند.

آب لبو باعث بهبود سلامت پوست می شود

با توجه به مطالعات انجام شده، یکی از خواص آب لبو کمک به پیشگیری از سرطان پوست است. لبو حاوی مقادیر بالای ویتامین A بوده که می تواند غشای محیطی را سالم نگه داشته و به بهبود آن کمک کند. برای داشتن تغذیه سالم با شادی آقازاده shadiaghazadeh در شادی کوک سلامت همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *