اشتراک گذاری

دلیل‌ ریختن کباب کوبیده از سیخ چیست ؟

ریختن کباب کوبیده از سیخ به دلایل مختلفی اتفاق می ‌افتد، برای مثال ممکن است گوشت نامناسبی را انتخاب کرده باشید. به طور کلی بی ‌توجهی نسبت به یک سری اصول ساده باعث می‌ شود مواد به خوبی به سیخ نچسبند. از آنجا که کباب کوبیده یکی از غذاهای محبوب در بین ایرانیان است ،در ادامه نکاتی را برای پخت آن آموزش خواهیم داد. با مطالعه این نوشتار می‌ توانید مواد اولیه را به طور حرفه ‌ای آماده کنید تا نهایتا یک کوبیده رستورانی و خوش طعم تهیه نمایید.

دلیل‌-ریختن-کباب-کوبیده-از-سیخ-چیست-؟-

چه عواملی باعث ریختن کباب کوبیده از سیخ می ‌شوند؟

یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ ترین غذاهای ایرانی کباب کوبیده است که در انواع دورهمی ‌ها و مجالس سرو می ‌شود. طبخ این غذا ابتدا آسان به نظر می ‌رسد، اما ریختن کباب کوبیده از سیخ یکی از مشکلاتی است که افراد را درگیر می‌ کند. عوامل مختلفی از انتخاب ادویه نامناسب گرفته تا ورز ندادن مواد اولیه در این مسئله دخیل هستند. در زیر مهم‌ ترین دلایل ریختن کباب از سیخ را مورد بررسی قرار داده ایم:

پیشنهاد شادی کوک : دستور پخت غذاهای محلی همدان

نامناسب بودن گوشت

یکی از اصلی ‌ترین دلایلی که باعث می ‌شود مواد اولیه کباب به سیخ نچسبند، انتخاب گوشت نامناسب است. ممکن است به گوشت گاو یا گوسفند علاقه داشته باشد و بخواهید تنها یکی از این دو نوع را برای آماده سازی مواد اولیه استفاده کنید. اما بد نیست بدانید که استفاده از گوشت گوسفند موجب می‌ شود چربی کباب بیش از حد بالا برود. از طرف دیگر گوشت گوساله نیز مایه را خیلی خشک می ‌کند.

لذا آشپزان کارکشته توصیه می کنند برای جلوگیری از ریختن کباب کوبیده از سیخ ترکیب هر دو گوشت گوساله و گوسفند را به کار ببرید. علاوه بر آن می ‌توانید برای خوش‌ طعم تر شدن غذا مقدار دنبه نیز به آن بیفزایید.

شستن بیش از حد گوشت

دلیل دیگری که شاید نسبت به آن بی‌ توجه باشید، شستن بیش از حد گوشت است. برای آماده سازی مواد اولیه گوشت را قبل از چرخ کردن بشویید، سپس منتظر بمانید تا کاملاً خشک شده و آب آن گرفته شود. اکنون می ‌توانید برای چرخ کردن ترکیب گوشت گوسفندی و گاو اقدام کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه گوشت را در حالت چرخ کرده نشویید، چون چسبندگی آن به میزان زیادی کاهش می یابد.

ناکافی بودن تعداد دفعات چرخ کردن گوشت

آشپزان حرفه‌ ای به خوبی می ‌دانند که هرچه گوشت ریزتر چرخ شود، چسبندگی آن افزایش می‌ یابد. به همین دلیل برای تهیه مایه کباب کوبیده حتماً گوشت را ۳ الی ۴ مرتبه چرخ می ‌کنند. شما نیز می ‌توانید از این دستور پیروی نمایید تا مواد اولیه به اندازه کافی چسبندگی پیدا کنند و از روی سیخ نریزند.

ورز ندادن صحیح

دلیل دیگری که در ریختن کباب کوبیده از سیخ نقش دارد، ورز ندادن مواد اولیه به اندازه کافی است. شما باید گوشت چرخ کرده را به قدری ورز دهید که در نهایت یک بافت منسجم و با چسبندگی کافی ایجاد شود. در غیر این صورت طبیعی است که پس از به سیخ کشیدن مواد مقداری از آن ریخته شود. توجه کنید که ورز دادن مایه کباب نیاز به پنجه‌ های قوی دارد. بنابراین اگر احساس می ‌کنید پنجه‌ های شما به اندازه کافی قدرتمند نیستند، می ‌توانید تعداد دفعات چرخ کردن گوشت را افزایش دهید.

اینو بخون حتما به کارت میاد : بهترین روش های نرم کردن گوشت قبل از پخت

استفاده نادرست از پیاز

یکی از مهم‌ ترین مواد اولیه برای تهیه کباب کوبیده ایرانی پیاز است. استفاده نادرست از پیاز باعث می‌ شود ترکیب چسبندگی کافی نداشته باشد. برای مثال اگر آب پیازها را نگیرید، مایه کباب شل می شود و کیفیت لازم را نخواهد داشت. به همین دلیل برای پیشگیری از ریختن کباب کوبیده از سیخ آب پیاز را با استفاده از یک پارچه تنظیف یا آبکش بگیرید.

همچنین پیازها را به اندازه کافی ریز کنید تا بافت یکدست غذا را به هم نزنند. در صورتی که پیازها درشت باشند، موجب ریزش گوشت از سیخ می‌ شوند. در ضمن هنگام خوردن غذا قطعات آن را زیر دندان حس می ‌کنید. نکته دیگری که آشپزان با تجربه مد نظر قرار می ‌دهند، استفاده از پیاز سفید است. زیرا پیاز سفید با ایجاد چسبندگی بیشتر کمک می‌ کند مایه کباب منسجم ‌تر شود.

استفاده از زردچوبه

ممکن است تصور نمایید انتخاب ادویه ربطی به ریختن کباب کوبیده ندارد، در حالی که این گونه نیست. به کار بردن ادویه‌ جاتی مانند زردچوبه مانع از انسجام ترکیب گوشت و پیاز می‌ شود. لذا بهتر است به جای زردچوبه از فلفل سیاه، پودر سماق، نمک و همچنین پاپریکا استفاده نمایید. همچنین بعد از این که طعم ‌دهنده ‌ها را اضافه کردید، بهتر است یک بار دیگر مواد اولیه‌ را چرخ کنید. زیرا این کار باعث می ‌شود ادویه ‌جات بهتر جذب بافت گوشت شوند.

استراحت ندادن به مایه کباب

یکی دیگر از عواملی که باعث ریختن کباب کوبیده از سیخ می ‌شود، استراحت ندادن به مواد اولیه است. پس از چرخ کردن گوشت و اضافه کردن طعم دهنده‌ ها لازم است حدود ۳ ساعت مواد را در یخچال قرار دهید. زیرا هر چه دمای گوشت کمتر باشد، احتمال ریختن آن از سیخ کاهش می‌ یابد.

بی توجهی به حجم گوشت برای هر سیخ

اگر دقت کرده باشید کباب‌ هایی که از بیرون سفارش می‌ دهید، حجم و اندازه یکسانی دارند. این نکته ای است که هنگام آماده کردن غذا در منزل نیز باید به آن توجه کنید. زیرا اگر حجم گوشت برای هر کدام از سیخ‌ ها از میزان مجاز کمتر یا بیشتر باشد، کوبیده کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

با توجه به نوع سیخی که مورد استفاده قرار می ‌دهید، می‌ توانید حجم گوشت را بین ۷۵ گرم تا ۱۲۰ گرم در نظر بگیرید. چنانچه وزن گوشت از این میزان کمتر باشد، کباب شما خشک می ‌شود. در حالی که انتخاب وزن بیشتر مشکلاتی مانند ریختن کباب کوبیده از سیخ را به دنبال دارد.

انتخاب سیخ نامناسب

یکی از نکات مهمی که برای تهیه کباب کوبیده باید مد نظر قرار دهید، انتخاب سیخ مناسب است. در صورتی که سیخ مورد نظر خیس یا چرب باشد، گوشت به خوبی روی آن نمی ‌چسبد. همچنین بکوشید از سیخ‌ های پهن استفاده نمایید. فراموش نکنید اگر سیخ نو است و قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته، حتماً آن را کمی روی آتش قرار دهید.

سیخ گرفتن ناصحیح

نحوه سیخ گرفتن گوشت هم اهمیت بسیار زیادی دارد، به نحوی که شما باید این کار را از قسمت بالای سیخ آغاز کنید. همچنین گوشت را از دو طرف به خوبی فشار دهید تا کاملاً به سیخ بچسبد. توجه داشته باشید که بخش ‌های بالا و پایین سیخ را بیشتر فشار دهید تا احتمال ریختن کباب به حداقل برسد. نهایتا پس از اتمام کار گوشت را یک ساعت در یخچال قرار دهید تا فرم بگیرد.

این مطلب مفید رو از دست نده : گوشت و بادمجان طبقه ای(بادمجان قرتی)

بی ‌توجهی به میزان آتش و نحوه پخت

و اما آخرین عاملی که باعث ریختن کباب کوبیده از سیخ می ‌شود، بی دقتی به نحوه پخت آن است. برای پخت بهتر غذا باید از زغال ‌های شکسته و یک دست استفاده کنید. همچنین پس از روشن کردن زغال‌‌، آن را با سرعت زیاد باد بزنید. این کار باعث می ‌شود زغال‌ کاملاً سرخ شود و حرارت آن افزایش پیدا کند. اکنون باید سیخ‌ ها را در فواصل منظم روی منقل بچینید و به آرامی باد بزنید. فراموش نکنید سیخ‌ ها را مدام پشت و رو نمایید تا هر دو طرف کباب کاملاً پخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *