اشتراک گذاری

بهترین روش های نرم کردن گوشت قبل از پخت

شما می توانید گوشت قرمز را به روش های مختلفی طبخ کنید، از حالت آبپزی یا خورشتی گرفته تا حالت کبابی که محبوب ترین فرم غذایی بین ایرانی هاست. اما برای طبخ بهتر گوشت و برای این که طعمی لذیذتر داشته باشد، می توان با استفاده از یک سری ترفندها برای نرم کردن گوشت قبل از پخت، گوشت را نرم تر و خوش طعم تر کرد. 

خصوصا اگر بخواهید گوشت را به صورت کبابی درست کنید، نرم شدن آن می تواند به میزان زیادی روی طعم و بافت آن تاثیر بگذارد. 

حتی برخی معتقدند که نرم کردن گوشت قبل از کباب کردن آن، یکی از مراحل مهم در آماده سازی و پخت گوشت است. در این مقاله می خواهیم بهترین ترفندهایی که می توان گوشت را با آن قبل از پخت نرم کرد را معرفی کنیم.

بهترین-روش-های-نرم-کردن-گوشت-قبل-از-پخت

استفاده از کیوی برای نرم کردن گوشت قبل از پخت

قطعا این مورد را اکثر شما شنیده اید؛ کیوی یکی از گزینه هایی است که می توان از آن برای نرم کردن گوشت قبل از پخت استفاده کرد. در واقع در کیوی یک سری آنزیم وجود دارد که می توانند با نفوذ به بافت گوشت، آن را بشکنند و موجب نرم تر شدن گوشت شوند. 

برای استفاده از این روش باید کیوی ها را حلقه حلقه کرد و روی گوشت ها قرار داد. اجازه دهید یک ساعت میوه ها روی گوشت ها بمانند. سپس میوه ها را برداشته و آب کیوی ها را هم دور بریزید، چرا که می تواند طعم گوشت را تغییر دهد. نکته مهم دیگر این که اجازه ندهید کیوی ها زیاد روی گوشت ها بمانند، چرا که بسته به بافت اولیه آن، ممکن است بیش از حد نرم شده یا حتی له شوند.

نرم کردن گوشت با انجیر

میوه دیگری که می تواند برای نرم تر شدن گوشت مورد استفاده قرار بگیرد، انجیر است. درست مانند کیوی، انجیر هم به خاطر داشتن یک سری آنزیم های به خصوص می تواند بافت گوشت را نرم تر کند. در نتیجه با قرار دادن انجیر روی گوشت ها قبل از پخت، می توان بافت آن را نرم تر کرد. باز هم اگر می خواهید از انجیر برای نرم کردن گوشت استفاده کنید، زود آنها را بردارید تا گوشت ها له نشوند و طعم شان هم تغییر نکند.

نرم کردن گوشت با آناناس

آناناس میوه دیگری است که می تواند به نرم تر شدن گوشت قبل از پخت کمک کند. درست مانند کیوی و انجیر، آناناس هم آنزیم هایی دارد که نفوذ آنها به بافت گوشت، می تواند بافت گوشت را نرم کند. آناناس قدرت زیادی برای نرم کردن گوشت دارد. در نتیجه بهتر است زیاد آنها را روی گوشت قرار ندهید. علاوه بر آناناس، میوه های دیگری مانند پاپایا یا پرتقال هم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این میوه ها طعم خاصی هم به گوشت می دهند. بنابراین قبل از استفاده از آنها، باید سلیقه و ذائقه را هم در نظر گرفت.

استفاده از جوش شیرین برای نرم تر شدن گوشت در زمان پخت

جوش شیرین هم می تواند برای نرم کردن گوشت قبل از پخت کاربرد داشته باشد. با زدن مقداری جوش شیرین روی سطح گوشت ها و استراحت دادن به آنها، می توانید بافت گوشت را نرم تر کنید. البته دقت کنید که در استفاده از جوش شیرین زیاده روی نکنید؛ چرا که هم مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد و هم این که روی طعم گوشت هم تاثیر بدی بگذارد.

استفاده-از-جوش-شیرین-برای-نرم-تر-شدن-گوشت-در-زمان-پخت

نرم شدن گوشت با استفاده از چربی

یکی دیگر از متریال هایی که می توان از آن برای نرم تر شدن گوشت قبل از پخت استفاده کرد، چربی است. چربی های خود گوشت می توانند با قرار گرفتن روی گوشت های در حال پخت، موجب نرم تر شدن و البته لذیذتر شدن گوشت ها شوند. البته این روش برای گوشت های کبابی مناسب است. با قرار دادن مقداری چربی روی گوشت هایی که در حال کباب شدن هستند، چربی به بافت گوشت نفوذ می کند و علاوه بر نرم کردن گوشت، طعمی فوق العاده هم به آن می دهد.

نمک را به موقع بزنید

علاوه بر کارهایی که باید برای نرم کردن گوشت انجام داد، یک سری کارها را هم نباید انجام داد. برای مثال یکی از این کارها، نمک زدن در ابتدای طبخ است. اگر در همان اول به گوشت نمک بزنید، انجام این کار بافت گوشت را سخت تر می کند و پخت آن دیرتر می شود. بنابراین نمک را در مرحله آخر به گوشت ها اضافه کنید. این مورد چه در خصوص گوشت کبابی و چه فرم خورشتی گوشت صدق می کند.

روی گوشت ها برش ایجاد کنید

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای نرم کردن گوشت قبل از پخت یا بهتر است بگوییم حین پخت گوشت، ایجاد یک سری برش ها روی سطح گوشت است. اگر با چاقو روی بافت گوشت یک سری برش های کوچک ایجاد کنید، گوشت ها سریع تر و راحت تر می پزند.

پیشنهاد شادی کوک : تست تن ماهی و آووکادو

بکینگ پودر برای نرم تر شدن گوشت

ترفند موثر بعدی برای نرم کردن گوشت قبل از پخت، استفاده از بکینگ پودر است. برای استفاده از این روش باید یک ظرف پر آب را آماده کنید و مقداری بکینگ پودر در آن بریزید و حل کنید. حالا برای مدت 30 دقیقه، قطعات گوشت را درون ظرف آب حاوی بکینگ پودر قرار دهید. این کار می تواند موجب تردتر شدن بافت گوشت در زمان پخت شود.

استفاده از سرکه برای پخت گوشت ها

سرکه هم می تواند به نرم کردن گوشت کمک کند. اگر قبل از پخت گوشت ها مقداری سرکه روی آنها بریزید، اسید موجود در سرکه می تواند پروتئین های گوشت را هیدرولیز کند و در نتیجه بافت آن نرم تر می شود. علاوه بر سرکه می توان از سایر ترکیبات اسیدی طبیعی مانند لیمو هم استفاده کرد. البته نباید گوشت ها را برای مدتی طولانی در سرکه یا ترکیبات اسیدی دیگر خواباند، چرا که بافت آنها ممکن است له شده و گوشت خراب شود.

استفاده از ماست و پیاز برای نرم تر شدن بافت گوشت

ماست و پیاز ترکیب دیگری است که می تواند علاوه بر نرم کردن گوشت، مزه لذیذ و خوش طعمی را هم به گوشت ها بدهد. ترکیبی از پیاز رنده شده یا خلال شده، به همراه ماست و کمی آب لیموی تازه می تواند بافت گوشت را نرم، ترد و بسیار لذیذ کند. اگر می خواهید گوشت ها را کباب کنید، می توان از افزودنی های دیگری مانند فلفل یا زعفران هم استفاده کرد.

استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون هم به نرم کردن گوشت کمک می کند. اگر قبل از پخت گوشت ها، مقداری روغن زیتون روی آنها بریزید، بافت گوشت بسیار نرم تر و لطیف تر خواهد شد. می توان به همراه روغن زیتون، مقداری سرکه هم به گوشت ها اضافه کرد.

استفاده از ادویه های مخصوص نرم کننده گوشت

علاوه بر تمامی ترکیبات طبیعی که در بالا به آنها اشاره شد، یک سری ادویه های مخصوص هم وجود دارند که می توانند بافت گوشت را نرم تر کنند. این ادویه های خوراکی به صورت آماده در دسترس است، حاوی یک سری آنزیم های به خصوص برای نرم تر کردن بافت گوشت است. برای استفاده از آنها کافی است نیم ساعت قبل از پخت، مقداری از این ادویه ها را روی گوشت ریخت تا بافت شان بشکند و نرم شوند.

اهمیت انتخاب گوشت در نرمی آن در هنگام پخت

ساده ترین گزینه برای این که گوشت نرم تری داشته باشید و نیازی به انجام کارهای مختلف برای نرم کردن گوشت قبل از پخت نباشد، انتخاب گوشت است. انتخاب یک گوشت تازه، نازک و با کیفیت قطعا روی پخت سریع تر آن هم تاثیر می گذارد. برای کباب کردن گوشت مطمئن شوید که بخش های نرم و مناسب آن برای کباب شدن را انتخاب می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *