اشتراک گذاری

سبزی های موجود در انواع آش چیست؟

سبزی های موجود در آش نه تنها به خوشمزه شدن آن کمک می‌ کنند، بلکه منبعی غنی از انواع ویتامین‌ ها و مواد مغذی هستند. در بیشتر آش‌ های ایرانی سبزیجاتی مانند گشنیز، جعفری و اسفناج به کار برده می ‌شود. اما برای پخت بعضی از آش‌ ها باید یک سری سبزیجات خاص را تهیه کنید. زیرا انتخاب سبزی ‌های مناسب علاوه بر لعاب بخشیدن به غذا، طعم و عطر آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌ دهند. در ادامه شما را با سبزی های موجود در انواع آش آشنا خواهیم کرد.

سبزی های موجود در هر آش چیست؟

سبزی های موجود در آش رشته

آش رشته غذای کاملی است که برای پخت آن به حبوباتی مثل نخود، لوبیا، عدس و سبزیجات مخصوص نیاز دارید.‌ یکی از مهم ترین فاکتورهایی که بر طعم این غذا و حتی ظاهر آن تاثیر می‌‌ گذارد، انتخاب سبزیجات مناسب است. سبزی های موجود در آش رشته شامل گشنیز، شوید، تره، اسفناج و جعفری هستند. البته ممکن است ترکیب این مواد در شهرهای مختلف ایران اندکی تفاوت داشته باشد. برای مثال در برخی مناطق کشور به جای اسفناج برگ چغندر مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کارشناسان شادی کوک معتقدند برای پخت یک آش رشته خوشمزه به غیر از انتخاب نوع سبزیجات باید به نسبت آن ها نیز توجه نمایید. برای مثال به ازای هر ۱۰ نفر حدود یک کیلو سبزی کفایت می ‌کند. البته در این ترکیب باید از هر کدام از سبزیجات گفته شده حدود ۲۰۰ گرم وجود داشته باشد. هرچند که برخی افراد حجم اسفناج و تره را بیشتر انتخاب می‌ کنند، چون موجب لعاب ‌دار شدن آش رشته می ‌شود.

پیشنهاد شادی کوک : طرز تهیه آش ترخینه

ترکیب سبزی ‌های آش شله قلمکار

آش شله قلمکار یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که معمولا در فصول سرد سال طبخ می گردد. این غذای خوشمزه نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه و در شهر تهران پخته شد. هرچند که امروزه در شهرهای دیگری مانند اصفهان و تبریز نیز طبخ می گردد. سبزی های موجود در آش شله قلمکار شامل گشنیز، جعفری، اسفناج، نعناع، ریحان و مرزه هستند. فراموش نکنید که برای خوش طعم ‌تر شدن غذا باید از همه سبزیجات گفته شده به میزان مساوی استفاده کنید.

سبزی‌ های آش دندونی

آش دندونی یک غذای مناسبتی است که هنگام دندان درآوردن کودکان پخته می ‌شود. در بعضی از شهرهای ایران این غذا را بدون سبزی می‌ پزند و هنگام سرو از نعناع داغ برای تزیین آن استفاده می ‌کنند. اما در بعضی مناطق دیگر سبزی به عنوان یکی از ترکیبات اصلی آش دندونی به شمار می ‌رود. برای مثال مردم استان کردستان برای خوش طعم ‌تر شدن غذا به آن مرزه خشک می ‌افزایند‌. در حالی که اهالی سبزوار آش دندونی را با تره تازه می ‌پزند.

ترکیب سبزیجات آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که ریشه آن به شهر تبریز برمی ‌گردد. البته در سایر شهرهای ایران نیز این غذا به عنوان نذری و در فصل زمستان طبخ می‌ شود. سبزی های موجود در آش گوجه فرنگی شامل تره و جعفری هستند که باید از هر کدام به نسبت مساوی استفاده کنید‌.

انواع سبزی ‌های آش دوغ

آش دوغ از جمله غذاهای محبوبی است که پخت آن در شهرهایی مانند اردبیل، تبریز و مازندران رواج دارد. هرچند که در سایر شهرهای کشور نیز این غذای خوشمزه به شیوه ‌های مختلفی پخته می ‌شود. ترکیب سبزیجات آش دوغ مخصوص شهر تبریز شامل گشنیز، شوید، تره، نعناع و برگ تازه سیر هستند. مردم اردبیل نیز برای این غذا از تره، جعفری و شوید به نسبت مساوی استفاده می‌ کنند. در آش دوغ مازندرانی هم سبزیجاتی مثل گشنیز، نعناع و برگ چغندر به کار می رود.

سبزی‌ های آش جو

آش جو یکی از غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که به دلیل خواص غذایی سرشار معمولا در دوران نقاهت بیماری ‌ها استفاده می‌ شود. سبزی های موجود در آش جو شامل جعفری، تره، گشنیز و همچنین اسفناج هستند. البته می ‌توانید در صورت عدم دسترسی به اسفناج از برگ چغندر هم استفاده نمایید. فراموش نکنید که هرچه میزان گشنیز آش جو بیشتر باشد، طعم آن لذیذتر و مطبوع‌ تر خواهد شد.

انواع سبزی‌ های آش کشک

آش کشک به علت دارا بودن کلسیم فراوان فواید بسیاری برای رشد و نگهداری استخوان ها دارد. این غذا در هر کدام از شهرهای ایران به روش متفاوتی طبخ می‌ شود. در اغلب مناطق کشور انواع سبزی‌ های آش کشک شامل تره، نعنا، جعفری، گشنیز و شنبلیله هستند.‌ البته لازم به ذکر است باید مقدار شنبلیله خیلی کم باشد؛ در غیر این صورت موجب تلخ شدن غذا می‌ شود.

ترکیب سبزیجات آش ترش

آش ترش یکی از غذاهای لذیذی است که پخت آن در شهرهای تبریز، همدان، زنجان، اردبیل و شمال کشور رواج دارد. در آش ترش سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، اسفناج، تره و برگ چغندر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. البته در برخی از مناطق تنها از اسفناج استفاده می ‌شود.

سبزی ‌های آش انار

همان طور که گفته شد، سبزی های موجود در انواع آش تاثیر زیادی در خوشمزه شدن غذا دارند. آش انار نیز از این قاعده پیروی می‌ کند. آش انار غذای خوش عطر و لذیذی است که معمولا در فصول سرد سال طبخ می‌ گردد. سبزی های موجود در آش انار شامل جعفری، گشنیز، تره و اسفناج هستند. دقت داشته باشید که باید از هر کدام از سبزیجات ذکر شده به میزان مساوی استفاده نمایید. توجه به این موضوع باعث می‌ شود غذا لعاب دار شود و عطر و طعم بسیار مطبوعی پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *