اشتراک گذاری

 بهترین غذاها برای ماه رمضان

ماه رمضان فرصتی برای تمرکز بر معنویات و سلامتی است. انتخاب غذای مناسب در این ماه، نقشی اساسی در حفظ سلامتی و شادابی بدن در طول روزه‌داری دارد. در این مقاله، به معرفی بهترین غذاها برای ماه رمضان می پردازیم. تغذیه سالم در زمان روزه داری از تغذیه در روز های عادی مهم تر است. 

شاید برخی افزاد فکر می کنند به دلیل این که در طول روز غذا نخورده اند در زمان افطار می توانند انواع خواراکی ها و تنقلات را مصرف کنند. باید بگوییم این تصور بسیار اشتباه و نابود کننده سلامتی شماست. در ایام ماه مبارک رمضان باید دقت بیشتری روی وعدهای سحر و افطار داشته باشد تا ضمن بهره مندی معنوی سلامتی خود را حفظ نمایید. 

اما بهترین غذاهایی که برای وعده سحر می توانید انتخاب کنید و همچنین بهترین غذاها برای وعده ی افطار کدامند ؟ چه غذاهایی را بهتر است در ماه رمضان استفاده نکنیم.

بهترین-غذاها-برای-ماه-رمضان

در صورتی که می خواهید از میهمانان خود در ماه رمضان پذیرایی ویژه داشته باشید می توانید پک پذیرایی افطار را از شادی کوک سفارش دهید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان در وعده سحر و افطار  

بهترین غذاها برای وعده سحر

وعده ی سحر را بسیار جدی بگیرید و حتما سحری بخورید. این وعده ضمن این که انرژی لازم را به بدن می دهد و از ضعف در طول روز تا حد زیادی کاسته، از پرخوری در زمان افطار جلوگیری می نماید. آن چه مهم است انتخاب درست غذاها در این وعده است. برای پختن غذاهای سالم بخش آموزش آشپزی سایت را مطالعه کنید.

این آموزش رو از دست نده : طرز تهیه ساندویچ فیله بوقلمون قرتی

غذاهای سحری بدون برنج

در صورتی که قصد کاهش وزن دارید می توانید از غذاهای بدون برنج در وعده سحر استفاده کنید.

اوتمیل

اوتمیل یکی از بهترین غذاها برای ماه رمضان بدون برنج و یک غذای پرپروتئین است که انرژی شما را تامین می‌کند. اوتمیل ضمن اینکه پروتئین زیادی دارد، فواید دیگری نیز به بدن می‎‌رساند. می‌توانید اوتمیل را به صورت اسموتی با موز و شیر میل کنید و یا مغزیجاتی مانند بادام و پسته به آن اضافه کنید.

فرنی

در لیست بهترین غذاهای ماه رمضان برای سحر و افطار می توانید فرنی را هم در نظر بگیرید. فرنی به عنوان پیش‌غذا در افطار هم سرو می‌شود و برای سحر نیز مناسب است.

غذاهای سحری ساده

غذای سحری ساده این ماده غذایی در وعده سحری، ساده اما بسیار مغذی است: تخم مرغ تخم مرغ نه تنها سرشار از پروتئین است، بلکه مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد مغذی نیز دارد. خوردن تخم مرغ باعث می‌شود برای مدت بیشتری سیر بمانید.

تخم مرغ

اگر یک غذای ساده برای سحری می خواهید، تخم مرغ گزینه ی خوبی ست. تخم مرغ منبع عالی پروتئین، ویتامین و مواد مغذی است. می‌توانید املت سبزیجات، تخم مرغ همزده با نان و کره بادام زمینی، یا تخم مرغ آبپز با سالاد میل کنید.

آجیل‌

مغزیجات را به ماست اضافه کنید و از فواید و انرژی آنها بهره ببرید. کره بادام زمینی نیز انتخابی عالی برای سحری است.

علاقمندان به بادمجان این مطلب را از دست ندهند : آموزش انواع غذا با بادمجان

ماست

 ماست می‌تواند غذای خوبی برای سحری باشد، زیرا مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ید و ویتامین‌های B را فراهم می‌کند و حاوی مایعات است. می توانید آن را با غلات و میوه ها مانند مثال های بالا ترکیب کنید.

 میوه‌ها و سبزیجات

خوردن میوه و سبزیجات در وعده سحر باعث رفع تشنگی می شود. غذاهایی که بخشی از ان ها سبزیجات و میوه ها هستند در گروه بهترین غذاها برا ماه رمضان قرار می گیرند.  میوه‌هایی مانند هندوانه، توت فرنگی، هلو، پرتقال، خیار و سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و کرفس به تامین آب بدن کمک زیادی می‌کند. می‌توانید با درست کردن یک سالاد همه این میوه‌ها و سبزیجاتی که نام برده شد را در کنار نوش کرده و لذت ببرید.

غذاهای مقوی برای سحری

اگه می خواهید جهت جلوگیری از ضعف در ماه رمضان غذاهای مقوی برای سحری بخورید. باید مواد مغذی بیشتری مصرف کنید. انواع گوشت و مرغ و خورشت ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مرغ و ماهی

مرغ و ماهی هر دو منابع عالی پروتئین هستند که می‌توانند در وعده سحری برای حفظ انرژی و احساس سیری در طول روز مفید باشند. با این حال، نکاتی وجود دارد که باید در مورد مصرف مرغ و ماهی در سحر به آنها توجه کنید:

مرغ :  به دلیل داشتن پروتئین بالا، می‌تواند شما را تا افطار سیر نگه دارد. بهتر است مرغ را به صورت کبابی یا پخته در سحر میل کنید تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود. می‌توانید مرغ را با سبزیجات بخارپز یا سالاد میل کنید تا یک وعده سحری کامل و مغذی داشته باشید.

ماهی : نیز مانند مرغ منبع عالی پروتئین است و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامت مغز و چشم مفید هستند. بهتر است ماهی را به صورت کبابی یا پخته در سحر میل کنید. می‌توانید ماهی را با نان سبوس‌دار، سبزیجات و یا سالاد میل کنید.

  • از مصرف مرغ و ماهی سرخ شده در سحر خودداری کنید زیرا باعث تشنگی در طول روز می‌شود.
  • مرغ و ماهی را به مقدار متعادل مصرف کنید و از زیاده‌روی در مصرف آنها خودداری کنید.
  • اگر به بیماری‌های خاص مانند چربی خون بالا یا فشار خون بالا مبتلا هستید، قبل از مصرف مرغ و ماهی در سحر با پزشک خود مشورت کنید.

انواع خورشت ها

خورشت می‌تواند یک انتخاب مناسب برای وعده سحری باشد، به شرطی که به نکاتی در مورد نوع خورشت و نحوه پخت آن توجه کنید:

بهتر است از خورشت‌های کم‌چرب و کم‌نمک برای سحری استفاده کنید. خورشت‌های مرغ، ماهی، لوبیا، عدسی و سبزیجات انتخاب‌های مناسب برای سحری هستند. در صورت مصرف خورشت قیمه ، قرمه سبزی و فسنجان در وعده سحر از روغن و نمک کم استفاده کنید.

این آموزش رو از دست نده : تست تخم مرغ پوچد و آووکادو

غذاهای ممنوع وعده سحر

در وعده ی سحر از خود غذاهای چرب و سنگین مانند ، غذاهای سرخ شده ، کباب کوبیده ، خورشت های چرب ، غذاهای فست فودی ، استفاده از سس مایونز و کچاب ، غذاهای کنسرو شده ، سوسیس و کالباس، خیارشور و زیتون ، غذاهای تند مثل فلفل تند و فلفل دلمه ای ، ادویه جات تند. غذاهای شیرین مثل : شربت های غلیظ ، شیرینی ها و کیک ها ، نوشابه های گاز دار، سبزیجات نفاخ مانند کلم و بروکلی،هندوانه،خیار،گوجه و… پرهیز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *