اشتراک گذاری

طرز تهیه مقوی ترین غذاها برای کودکان

یکی از دغدغه های مهم مادران، غذای کودک و نحوه درست کردن آن است. کودکان پس از مدتی که با شیر تغذیه می شوند، باید از غذا نیز استفاده کنند. با توجه به اینکه کودکان قادر به خوردن هر غذایی نیستند، لازم است راجع به انواع غذای کودک و آماده سازی آن اطلاعات کافی داشته باشید. در واقع غذاهایی که برای کودک انتخاب می شوند، باید علاوه بر قابل هضم بودن، باعث رشد و سلامتی کودکان نیز شوند. shadi aghazadeh در شادی کوک ، متخصص در تغذیه سالم کودکان و آموزش آشپزی سالم شما را راهنمایی می کند.

طرز تهیه غذای کودک

معرفی غذاهای مقوی برای رشد کودک

همانطور که می دانید کودکان به سرعت در حال رشد هستند و در این فرآیند بدن آن ها به انواع ویتامین ها و پروتئین ها احتیاج دارد. در صورتی که از غذای کودک مناسب استفاده نشود، کودک رشد قد و وزن چندانی نخواهد داشت و سیستم ایمنی او به مرور ضعیف می شود. در این بخش قصد داریم به انواع غذای کودک مقوی اشاره کنیم که می توانید در برنامه غذایی او بگنجانید تا رشد کودک را بهبود ببخشید.

غذاهای دارای حبوبات، یکی از مهم ترین موارد برای غذای کودک

یکی از مواردی که حتما باید در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید، انواع حبوبات است. از آنجا که اغلب کودکان به خوردن حبوبات تمایلی ندارند، می توانید آن ها را به سوپ مخصوص کودک اضافه کرده و میکس کنید. انواع حبوبات اعم از لوبیا، نخود، ماش و عدس منبع غنی از پروتئین هستند که رشد قد و وزن کودکان را سرعت می بخشند.

انواع حبوبات برای کودکان

غذاهای حاوی غلات  

غلات از قبیل گندم و برنج منبع بسیار مناسبی برای تامین انرژی، کربوهیدرات و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک به شمار می روند. بنابراین می توان این مواد غذایی مفید را به عنوان غذای کودک در داخل سوپ یا غذاهای دیگر کودک استفاده کرد تا خوش طعم و مقوی شوند.

علاوه بر این، ماکارونی، پاستا و انواع نان را نیز می توان در برنامه غذایی کودک قرار داده و به رشد او کمک بسزایی کرد. همچنین منابع حاوی نشاسته را می توان در فرنی، حریره بادام و شیر برنج استفاده کرده و از این طریق به وزن گیری کودک کمک کرد.

غلات در غذای کودک

غذاهای گوشتی

گوشت به عنوان یکی از مواد مقوی در انواع غذای کودک کاربرد دارد و برای رشد کودکان کم وزن، گزینه بسیار مناسبی است. از آنجا که اغلب کودکان ممکن است برای خوردن گوشت مقاومت کنند، لازم است مادران در تهیه و آماده سازی غذا های گوشتی خلاقیت بیشتری به خرج دهند و با کمک انواع طعم دهنده ها، غذا را دلچسب تر و جذاب تر کنند.

استفاده از انواع گوشت قرمز، ماهی، بوقلمون و مرغ در غذای کودک باعث تامین نیاز بدن کودک به انواع ویتامین ها و پروتئین ها می شود. به این ترتیب لازم است حتما از گوشت در برنامه غذایی روزانه کودک استفاده کرد. در صورتی که کودک شما تمایلی به خوردن گوشت ندارد، می توانید عصاره گوشت یا آب گوشت را که از قبل تهیه کرده اید، به غذای او اضافه کنید تا غذا را مقوی و پر خاصیت کند. همچنین می توانید مطلب آموزش پخت انواع غذا با گوشت را مطالعه نمایید.

گوشت در انواع غذاهای کودکان

ترکیب های غذایی دارای خرما

خرما به عنوان یکی از مناسب ترین مواد غذایی شناخته می شود که می تواند انرژی زیادی در بدن کودکان تولید کند. اضافه کردن خرما به غذای کودک تاثیر زیادی در رشد قد و وزن او دارد و می تواند عملکرد دستگاه گوارش کودک را بهبود ببخشد.

توصیه می شود پوست و هسته خرما را بگیرید و پس از له کردن آن، با شیر و موز یا بستنی و پودر آجیل ترکیب کنید. این ترکیب به عنوان یک میان وعده یا عصرانه عالی شناخته می شود که می تواند در تغذیه کودک تنوع ایجاد کرده و برای او دلچسب باشد.

نقش خرما در تغذیه کودک

غذاهای دارای شیر

شیر به عنوان یکی از مواد غذایی مقوی در غذای کودک شناخته می شود که می توان به شکل های گوناگونی از آن استفاده کرد. به این ترتیب می توان از انواع آجیل اعم از پسته، فندق، بادام و گردو به صورت پودر شده در شیر استفاده کرده و به رشد قد و وزن کودک و تامین ویتامین های بدن او کمک کرد.

شیر در غذای کودکان

لبنیات برای کودکان

انواع لبنیات از قبیل پنیر، ماست و خامه می توانند در غذای کودک به کار روند و غذای او را تقویت کنند. یکی از بهترین میان وعده ها ماست است که برای صبحانه و عصرانه می توان از آن استفاده کرد. ماست علاوه بر اینکه باعث ایجاد حس سیری در کودک می شود، حاوی انواع پروتئین ها و ویتامین دی است.

همچنین باکتری های مفید پروبیوتیک که در ماست وجود دارد، سلامت روده ها و دستگاه گوارشی کودک را تضمین می کند. در صورتی که بتوانید ماست یونانی که فاقد قند است تهیه کنید، مزیت زیادی دارد و برنامه غذایی کودک شما از این طریق کامل می شود.

لبنیات برای کودک

تخم مرغ در غذای کودک

تخم مرغ که یکی از منابع غنی از پروتئین است، مناسب ترین گزینه برای غذای کودک به شمار می رود. هر تخم مرغ حاوی حدودا 6 گرم پروتئین، ویتامین دی، ویتامین ب12 و آهن است. همچنین مقادیر فراوانی اسید های چرب امگا 3 نیز در آن وجود دارد که برای سلامتی و رشد مغزی کودکان بسیار مناسب است.

در صورتی که از تخم مرغ به اندازه کافی استفاده کنید، دیگر نیازی به نگرانی برای افزایش کلسترول خون نخواهید داشت. بنابراین تخم مرغ آماده شده به صورت نیمرو یا آبپز را می توان به عنوان مناسب ترین مواد غذایی برای صبحانه کودکان مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، سالاد تخم مرغ نیز می تواند میان وعده ای مفید و پر خاصیت برای کودکان باشد.

تخم مرغ در غذای کودک

میوه ها و سبزیجات در غذای کودک

مصرف انواع میوه ها یکی از الزامات برنامه غذای کودک است و می تواند به سلامت جسمی و شادابی او کمک بسزایی کند. علاوه بر این، استفاده از انواع سبزیجات اعم از کلم بروکلی، هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی، کدو سبز و غیره می توانند سلامت کودک را تضمین کنند.

با توجه به اینکه ممکن است برخی از کودکان در خوردن میوه ها و سبزیجات تنبلی کنند، می توانید آن ها را به صورت خرد کرده یا پوره شده آماده کنید و در میان وعده های مختلف در طول روز به کودکان خود بدهید.

میوه ها و سبزیجات در غذای کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *